Data jízdních řádů ke stažení

Na rozdíl od jisté společnosti, jejíž název se rýmuje s "gravitační kolaps", veřím, že by data o jízdních řádech, která dopravci poskytují státu, měla být dostupná v celém svém původním měřítku, a nikoli jen v handicapované podobě stvořené v zájmu monopolizace této datové základny. Kompletní obsah databáze, nad níž Spojenka vyhledává jízdní řády, je zde proto poskytnut zdarma ke stažení pro libovolné nekomerční účely.

Ke stažení

Sloučené celostátní jízdní řády ve formátu JDF (viz popis níže) jsou dostupné na:
https://www.spojenka.cz/opendata/jizdnirady.zip

Původní databázi se všemi údaji ve formátu Kryo pro použití s kompatibilními knihovnami, případně pro vytvoření filtrovaného exportu nástroji Spojenky, lze stáhnout na:
https://www.spojenka.cz/opendata/jizdnirady.db.ttblob

Popis

Obecné

Jízdní řády jsou zabaleny v podobě obdobné té, kterou můžete znát z exportů CIS JŘ, tedy jako jednotlivé dávky formátu JDF v souhrnném archívu ZIP. Dávky jsou seskupené podle kombinací čísel linek, nebo v případě, kdy dané spoje k žádné očíslované lince nepřísluší (jak tomu je občas u vlaků), podle projeté trasy. Takové dávky jsou pojmenované "NoLineRoute" (u tras bez linek) nebo "NonCentralLine" (u tras, jimž byla přiřazena "virtuální" linka kvůli příslušnosti k IDS) a jejich čísla nejsou stabilní (ale jsou unikátní v rámci exportu).

Každá dávka obsahuje všechny časově platné varianty linky evidované v databázi tak, jak byly postoupeny do CIS JŘ, rozlišené atributem "rozlišení linky". Není tedy brán ohled na úpravu platnosti JŘ v situaci výluky nebo odklonu. Pokud se vám nechce počítat si tyto informace z překryvů JŘ svépomocí, je možné z dat ve formátu Kryo vyexportovat upravené masky platnosti z databáze.

Linky importované z otevřených dat PID jsou uveřejňované pouze na 14 dní dopředu. Informace o platnosti (pevné a časové kódy) tedy nemusí být přesné a některé linky, které zrovna nejedou (třeba školní autobusy o prázdninách) mohou být přítomné pouze ve své podobě v CIS JŘ.

Identifikátory záznamů

Linky

Linky VLD a MHD jsou identifikované čísly licencí z registru CIS JŘ, případně doplněné o lokální čísla v IDS uvedená v souboru LinExt. Tato čísla jsou stabilní a globálně unikátní. V případě, že spoje v dávce nenáleží žádné skutečné lince nebo mu není přiřazeno číslo ani z jednoho z těchto registrů, bude záznam linky mít číslo 0.

Některé vlakové spoje mohou náležet více linkám zároveň (např. osobní vlaky z Berouna do Plzně). Formát JDF toto přímo reflektovat neumí, nicméně vzhledem k tomu, že se vždy jedná o linky zapojené do IDS, lze tuto příslušnost dohledat v souboru LinExt, případně z názvu dávky, který obsahuje všechny identifikátory přiřazené v registru KADR.

Spoje

Čísla spojů jsou zpravidla nestabilní a unikátní pouze v rámci linky či balíku. Spoje, jejichž jízdní řády jsou převzaty z CIS JŘ, mají čísla shodná s tištěnými jízdními řády (dostupnými na webu CIS JŘ). Vlakové spoje mají vždy přiřazeno své tzv. "provozní číslo", které lze dohledat například na stránkách ČD. Toto číslo se ve vzácných případech může během jízdy vlaku změnit. Formát JDF si ovšem s takovým jevem ve své vanilkové podobě poradit neumí, přítomno je tedy vždy pouze první vyskytnuvší se číslo.

Spoje, pro které není znám stabilní číselný identifikátor, dostanou přidělené virtuální číslo unikátní v rámci balíku ve formátu 999xxxxxx.

Zastávky

Zastávky jsou identifikovány stabilními čísly z Centrálního registru zastávek vytvořeného pro účely vyhledávače Spojenka. Aby bylo zastávku možné zařadit do CRZ, je nutné znát vedle názvu přinejmenším také její polohu nebo číslo z některého ze stabilních registrů (UIC nebo CIS JŘ). Zastávkám, u nichž není znám ani jeden z těchto údajů, tedy bude přiřazeno provizorní číslo ve formátu 999xxxxxx. Takové číslo není stabilní napříč exporty, nicméně je unikátní v rámci jednoho balíku a dokáže v něm spolehlivě rozlišit různé zastávky se shodujícími se názvy.

V případě potřeby je z jízdního řádu ve formátu Kryo možné vytvořit balík používající identifikátory z číselníku zastávek CIS JŘ. Ovšem vzhledem k tomu, že jeho provozovatel pravidelně opakuje soudem zamítnutou lež, že číselník zastávek CIS JŘ, o němž hovoří specifikace JDF a až na několik výjimek všechny zdroje dat, které používáme, v CIS JŘ ve skutečnosti není, tyto identifikátory nepokrývají zdaleka všechny zastávky, resp. pokrývají pouze ty, jejichž CIS čísla jsou uvedena v některém ze zdrojů dat vytvořených veřejnou správou. Použití čísel z CRZ je tedy pro většinu situací vhodnější.

Označníky

Jednotlivé označníky zastávek, též známé jako sloupky, stanoviště či nástupiště, nepoužívají stabilní identifikátory - pouze v rámci dané zastávky mohou volitelně mít lokálně unikátní číslo stanoviště (dle specifikace JDF). Kódy označníků jsou unikátní v rámci jednoho balíku.

Dopravci

Dopravci jsou zpravidla rozlišováni podle čísel IČO nebo DIČ. Zahraniční firmy, které IČO ani DIČ nemají, případně jiné neznámé entity, jsou rozlišitelné pouze podle jména.

Rozšíření

Polohy označníků

Záznamy v souboru Oznacniky obsahují ve dvou rezervovaných polích geografické souřadnice sloupků. Údaje jsou kódované v systému WGS84/GPS s desetinnou čárkou v pořadí X, Y (lon, lat).

Rozlišení tarifních zón

Formát JDF neumožňuje vzájemné rozlišení stejně pojmenovaných tarifních zón/pásem napříč více IDS. Řešením použitým v našich exportech je prefixace tarifního pásma kódem IDS, kterému náleží. Výjimkou je tarifní systém PID, u nějž jsou pásmům ponechány původní názvy. Kódovník předpon IDS je následující:

IDS Předpona Příklad
PID (žádná) P, 0, B
IDPK P P047, P001
IREDO I I142, I560
IDOL L L9051, L5530
DÚK U U301, U386
ODIS O O2, O20, O21
IDSOK M M87, M8710
IDZK Z Z405, Z420
IDS JMK B B101, B530
VDV V V580, V600
IDOK K K16, K23
IDS JK J J101, J110
IDS TA T K16, K23

Zdroje dat